"Amit tapasztalsz, érzesz és tanulsz,
Évmilliókra lesz tulajdonod. "

-Madách Imre: Az ember tragédiája

 

<<  Június 2018  >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
2526272830 

 

Ökoiskola

 

http://tehetseg.hu

diákönkormányzatunk honlapja

Energia - Ihlet/Inspiráció Európának

Nemzetközi Comenius Projekt-találkozó iskolánkban:
2014. május

Nyolc ország fiataljai találkoztak a Prohászka Ottokár Katolikus Gimnáziumban május 12. és 16. között. Az Európai Unió által működtetett Comenius program a népek közötti jobb megismerést, megértést, együttműködést és a közoktatás megújítását egyszerre tűzi ki célul.

A mostani találkozón minden országból 8-10 diák és 2-4 tanár vett részt. Bár az előrejelzések végig esős időt jósoltak, az első munkás év megkoronázása volt ez a hét.



Sokan most jártak először Magyarországon. Május 13-án kedden reggel röviden bemutattuk a gimnáziumot. A Bojtár Népzenei Egyesület iskolánkba járó táncosai ízelítőt adtak kulturánk gazdagságából majd táncba hívták-vitték a vendégeket is. Peták András volt diákunk tanította a táncokat. "Soha nem volt ilyen jó tánc-élményem ezelőtt" - mondta az egyik német tanár.

A szakmai program első elemeként a Budapesti Műszaki Egyetemen négy csoportunkat várták: a Tanreaktorban  a maghasadással nyert energiát tapasztalhatták meg testközelből a fiatalok és kísérőik. A csodás panorámájú tetőlaborban napelem, napkollektor, szélkerék és hidrogéncella működését ismerték meg és méréseket is végezetek. A harmadik csoport tagjai többek között fiatal magyar elektromos versenyautó konstruktőrök munkájába pillanthattak bele és a magasfeszültségű szikrák viselkedését figyelték meg. A negyedik csoport a nemzetközi Solar Decathlon madridi döntőjén  2012-ben VI. díjat nyert szolár-házzal ismerkedett meg: az ODOO Projekttel.

Kora délután a Lánchídon átsétálva özönvízszerű zuhé áztatta el az egyetemről ebédre igyekvő társaságot. Hajós városnézés zárta a napot - ekkor már csak szemerkélt az eső.

"De hogyan fog ilyen felhős időben működni a délelőtti feladat?" - aggódtunk másnap, mi, tanárok. Május 14-én délelőtt nyolc csapat kezdett hozzá a napkályhák megépítéséhez. Nem ám akárhogyan. A diákok számára ez meglepetés-feladat volt. Mind a nyolc csapat mind a nyolc tagja más-más nemzetiségű volt: ír, flamand, lengyel, szlovák, baszk, német, szlovén és magyar! Az építési útmutató egyes részei is nyolc különböző nyelven voltak leírva.

A fiatalokat kérdeztük, milyen érzés volt helytállni ebben a helyzetben: "Nem könnyű, de nem is nehéz volt, hanem izgalmas. Mindenkit meg kellett értenünk és közösen beosztani a munkát." "Igazi kihívás!" A csapatok lelkesen dolgoztak: mértek, vágtak, ragasztottak, szereltek. Pontosan is kellett dolgozniuk, ugyanis a későbbi mérések megmutatták, hogy azonos alapanyagból, azonos leírással sem lesznek egyformán hatékonyak a parabolaantennára emlékeztető szerkezetek.

Kint vigasztalanul esett az eső. A napkályhák elkészültek - és ekkor, másfél órára, kisütött a nap! A fókuszpontba helyezett fekete edényekben a víz melegedett: a jegyzőkönyvek tanúsága szerint a győztes csapatnál 60 perc alatt 23 fokról 68°C-ra. Micsoda remek érzés volt megtapasztalni a közösen végzett munka gyümölcsét!

Fontos eleme volt az otthoni felkészülésnek az unió országainak elektromos energia felhasználását bemutató előadások készítése. Az elsőre egyszerűnek ám száraznak tűnő feladat is komoly kihívásokat rejtett: nem mindig volt könnyű megbízható adatokat találni a megújuló energiatermelésről - no nem a szép tervekről, hanem a megvalósulásról.  A végkövetkeztetés pedig az lett, hogy az oly sok különböző áramtermelő és fogyasztó egymásra van utalva és okos együttműködésükre van szükség a környezetünket kevésbé terhelő megoldásokhoz.

Versek, dalok és képzőművészeti alkotások is születtek az év során az egyes iskolákban, amelyeket az energia témája ihletett - a legjobbakat nálunk mutatták be. A wertheri iskola vicces energia-dala (tanári ukulele kísérettel) lett a közönségszavazatok első díjasa. A grafikákat a gimnázium teaházában rendezett kiállításon láthatták a diákok. A versek pedig bebizonyították, hogy az "energia" nem költőietlenül száraz téma.

A szokatlanul esős idő nem okozhatott gondot a napelemes kisautóknak sem: a 3000 Farad kapacitású kondenzátorok feltöltése után "felhős üzemmódban" "száguldottak" a diákok által még otthon elkészített járművek a Prohászka aulájában kijelölt versenypályán. Az írek autói bizonyultak a leggyorsabbaknak, míg a magyar csapat (Pitter tanár úr nyolcadikosai) a távolsági verseny harmadik helyezését szerezték meg.

Egyszer minden jó véget ér. Péntek reggel elbúcsúztak egymástól a diákok és tanárok,  mindenki haza indult. Magukkal vitték egy eseménydús hét magyarországi emlékeit. Azonban már minden nemzet készül a program második évére.

A teljes találkozó során az ötödikes-hatodikos szülőktől kapott sütemények tették vendégeink számára még barátságosabbá az iskola vendéglátását. Köszönet érte.

És mi értelme volt ennek a sok munkának? "Tanár úr, tudok angolul kommunikálni!" "A fiam jövőre német nyelvvizsgát akar tenni... " Remek lehetőség volt diákjaink számára belekóstolni a nemzetközi csapatmunkába és használni nyelvtudásukat. Az évközi munkában számos hasznos készségre tett szert diák és tanár, új távlatok nyíltak. A találkozó szervezése pedig sok rejtett kincset hozott felszínre. Köszönet minden vendéglátó családnak! A Prohászkás szülők áldozatos támogatása nélkül nem lehetett volna ilyen sikeres ez a hét.

2014. május                            Rácz Mátyás (projektkoordinátor)