"Én úgy vagyok,
hogy már száz ezer éve nézem,
amit meglátok hirtelen.
Egy pillanat s kész az idő egésze,
mit száz ezer ős szemlélget velem."

-József Attila (A Dunánál)

 

<<  Szeptember 2018  >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
       1  2
  3  4  5  6  7  8  9
10111213141516
171820212223
272930

 

Ökoiskola

 

http://tehetseg.hu

diákönkormányzatunk honlapja

Interjú az iskolaújságban a projekt koordinátorával

-Először is meséljen egy kicsit Comeniusról! Ki volt ő és miért pont róla lett elnevezve a pályázat?

Jan Amos Komensky, ismertebb nevén Comenius (1592-1670) tekinthető az első modern pedagógusnak. Habár az iratok magyar származásról tanuskodnak, Comenius Csehországban élt és folytatta tevékenységét. Tanulmányait a hernborni és heidelbergi egyetemeken végezte. 1650-ben Lorántffy Zsuzsa és fia, Rákóczi Zsigmond meghívására Magyarországra látogatott. Pedagógiai elvei napjainkban is útmutatóként szolgálnak. Csakhogy egy?két elképzelését említsük az oktatással kapcsolatban: fontosnak tartotta, hogy a tananyagot a gyermek életkorához igazítsák. Szerinte a gyermekeket gondolkodásra kell oktatni, a drámajátékot, mint oktatási módszert előnyben részesítette. Rámutatott arra is, hogy a gyermekek könnyebben elsajátítják az anyagot, ha nemcsak verbális úton, hanem szemléltető anyagok felhasználásával oktatják őket.

-Ha pár mondatban kéne összefoglalnia, mit mondana erről a projektről?

A projekt központi gondolata a szólások és közmondások kutatása és feldolgozása a tanulás, a képzés témakörben. A projekt egyik fő célja, hogy a partnerek a saját nyelvi frázisaikhoz összegyűjtött ismereteiket egymással összevessék, megbeszéljék, illetve közösen bővíthessék. Az etimológiai és nyelvi nézőpont mellett a közmondások tartalmi értelmezésére is sor kerül színpadi jelenetek, riportok, illusztrációk formájában.

Mely országok működnek közre, illetve miért jó, ha valaki részt vesz rajta? A diákok képességeit hogyan tudja fejleszteni a program? Kik a résztvevők az iskolából és miért pont ők lettek kiválasztva?

A projekt fő koordinátora Németország. Magyarország mellett Hollandia, Belgium, Finnország, Olaszország, Szlovákia és Bulgária tanárai és diákjai dolgoznak ebben a kétéves projektben. Gimnáziumunkból összesen mintegy 7 tanár és 50 diák, elsősorban a főgimnazisták vállalnak feladatokat, főként a 9. és 10. évfolyamból, de 7. illetve 8. osztályosok közül is vannak lelkes tagjai a projektnek. Mivel a ?Szólások és közmondások? témájának feldolgozása igen sokrétű, ezért minden diák megtalálja benne a neki szóló feladatot, legyen az egy nyelvi magyarázat, illusztráció, riportkészítés, plakáttervezés, pantomim, esetleg egy közmondáshoz kapcsolódó történet megírása illetve színpadra vitele. A közös munka nem csupán a diákok egyéni képességének kibontakozását és fejlődését támogatja, hanem jelentős mértékben elősegíti a köztük lévő sikeres együttműködést. A közös munka öröme igazi közösséggé formálja őket.

-Milyen programokat terveztek erre az évre nemzetközileg? Vannak esetleg magyar ötletek is?

Az első találkozó, mely egyben a projektet előkészítő találkozó volt, Németországban, Paderbornban került megrendezésre 2013 októberében. Itt készítettük elő közösen az első év programját, melybe egy magyarországi és egy németországi találkozót terveztünk.

A Budakeszire szervezett első Comenius találkozóra 2014. márciusában került sor. Elsőként belga vendégeinket fogadtuk egy bilaterális találkozó keretében, melynek során közösen folytathattuk a már megkezdett munkát. Az eddig összegyűjtött közmondásokkal, szólásokkal egy érdekes társasjáték révén ismerkedhettek a diákok, valamint az általunk összegyűjtött, tanulással kapcsolatos szólások, közmondások egy-egy közös pantomimban lettek megjelenítve. Az érdemi munka mellett lehetőség nyílt a kulturális kikapcsolódásra is, hagyományaink, Budakeszi és fővárosunk, Budapest megismerésére. Következő tanév novemberében mi viszonozzuk ezt a látogatást Gentben, ahol a munka tovább folytatódik Bruegel flamand közmondásokat ábrázoló festményeivel.

A multilaterális, minden partnerországot magába foglaló találkozóra röviddel a belgák látogatása után, március végén került sor. Tartalmas programban részesülhettek a többi országból érkező vendégeink is. Iskolánk diákjai néptáncbemutatóval lepték meg a vendégeket, majd egy közös táncház vette kezdetét. A Teaházban az eddig összegyűjtött és illusztrált közmondásokból és szólásokból kiállítást rendeztünk, ehhez kapcsolódóan vegyes csoportokban írtak egy-egy történetet diákjaink és a legjobb sztoriból ? Tanulni sose késő? címmel színpadi mű született. Emellett a pantomimjátékok kigondolásában is örömüket lelték a diákok. A megtartott prezentációk által kicsit közelebbről megismerhettük egymás kultúráját, hagyományait. Az időnk gyönyörű volt, így Budakeszi mellett sok helyszínre eljutottak külföldi vendégeink, többek között egy dunai sétahajózásra, egy budapesti városnézésre és a festők városába, Szentendrére. Szép élményekkel, jó hangulatban térhettek haza.

A következő tanév Comenius SPUREN projekttalálkozóinak Belgium mellett, Finnország. Olaszország ad otthont. Izgalommal teli várakozással nézünk elébe.

 

Regisztrált tehetségpont

 

 

a mai ebéd:

- Kertészleves
- Sertéssült bakonyi mártással
- Kifőtt tészta

(*glutén, tejtermék, zeller)