"Az iskola arra való, 
hogy az ember megtanuljon tanulni, 
hogy felébredjen tudásvágya, 
megismerje a jól végzett munka örömét,
megízlelje az alkotás izgalmát,
és megtalálja azt a munkát, 
amit szeretni fog. "

-Szent-Györgyi Albert

 

<<  Július 2018  >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 

Ökoiskola

 

http://tehetseg.hu

diákönkormányzatunk honlapja

Comenius projekt tartalma 2013-2015

 

A projekt címe: SPUREN /NYOMOK

SPrichwörter Und REdensarten / Közmondások és szólások

 

 

 

A projekt tartalma:

A projekt központi gondolata a nyelvi hagyományok feldolgozása a kultúrában, a képzésben és az aktuális társadalmi életben.

A projekt tulajdonképpen egy 2005 és 2008 között zajló uniós nyelvi projektnek a folytatása, melynek témájaként szólások, közmondások, viccek gyűjtése, magyarázata illetve illusztrációja szolgált. Ezeket a meglévő anyagokat kell ebben az új projektben újból áttekinteni, egymáshoz igazítani, lefordítani, kibővíteni. A nyelvek összehasonlítása, bizonyos szófordulatok egy-egy nyelvterülethez való kapcsolódása, bizonyos nyelvi formák összehasonlíthatósága és ezzel együtt a lehetséges kulturális hasonlóságok kutatása a közös munka fő irányvonalát képezik. Az előző projektben elkészített társasjáték, quartett illetve 55 darabos kártya /melyeken szólások és közmondások találhatók német és angol nyelven/ bővítése, több nyelvre való lefordítása is az új projekt részét képezi. A szólásokban és közmondásokban kulturális kötődések, a társadalmi élet különböző képzési területei is megfigyelhetők; ezek megfejtése, feldolgozása is fontos része a projektmunkának. A projekt egyik fő célja, hogy a partnerek a saját nyelvi frázisaikhoz összegyűjtött ismereteiket egymással összevessék, megbeszéljék, illetve közösen bővíthessék. A szerzett ismeretek, tapasztalatok egy kézikönyvbe / ?Találkozás a nyelvvel?/ kerülnek, melyet a projekt résztvevői közösen készítenek el. A projektpartnerek szorosan együttműködnek, ebben segítséget nyújt egy közös munkaoldal, amely az első évben mindenképpen egy zárt domain lesz. Az etimológiai és nyelvi nézőpont mellett a közmondások tartalmi értelmezésére is sor kerül színpadi jelenetek, riportok, illusztrációk formájában.

 

Feladatok:

-          Minden partnerország feladata a meglévő anyagok áttekintése, kiválasztása, feldolgozása, saját anyanyelvre történő adaptálása és a kiegészítések kifejtése illetve megvalósítása. Emellett a partnerek folyamatosan kapcsolatot tartva egymással összevetik tapasztalataikat, észrevételeiket. Mindezen felül vannak plusz feladatok, mint pl. a weboldal látogatása, karbantartása; az anyagok összeállítása, számítógépes grafikák kivitelezése illetve kéthavonta megjelenik egy hírlevél, amelyet mindig egy-egy partnerország állít össze.

-          Magyarország: Főképpen a színjátszás és a film területén vállal szerepet, mivel az iskolának jó tapasztalatai és ötletei voltak ezen a téren az előkészítő találkozón. Ebben együttműködik vele Finnország. Magyarország egy plakátot is tervez ebben a projekttémában, mivel ez az iskola már több versenyt is megnyert plakáttervezésben. Ehhez jó lehetőséget kínálnak a rajzfoglalkozások, ahol illusztrációk készülnek a témához kapcsolódóan.

 

Ötleteink, amelyeket a partnerországok is elfogadtak és a projektbe bekerültek:

-          Minden résztvevő kiválaszt 2-3 szólást, közmondást és ezeket illusztrálja egy-egy nagy kartonon. A soron következő találkozón ezekből egy kiállítás rendezünk, úgy kiállítva a kartonokat, hogy egy nagy kerítést képezzenek, szimbolizálva az egységet, az európai összetartozást.

-          Közvélemény kutatás készítése, melynek témája: ?Szófordulatok, szólások, közmondások napjainkban?. A diákoknak az lesz a feladatuk, hogy az iskolában, a lakóhelyükön interjúkat készítsenek ebben a témában. Olyan kérdésekre keresve a választ, mint pl. milyen szerepet játszanak a szólások, közmondások a mindennapi életünkben; elavultak, relevánsak vagy melyek azok, amelyek más jelentéstartalommal bírnak, mint korábban. Ezekből a kis interjúkból összeállítunk egy filmet, amely így az országunkról egy beszámolóként szolgál az adott témában. Amennyiben a többi partnerország is elkészíti ezt, akkor a soron következő projekttalálkozó egyik témája lehet ezek megtekintése és összevetése. Ehhez kapcsolódóan például készítünk egy nagy plakátot egy üres Európa térképpel, amelyre a jelenlévő diákok a leggyakrabban előforduló szólásokat, szófordulatokat, közmondásokat feljegyzik oda, ahol ma is jelentőséggel bírnak. Ezen a térképen jelölni lehet még az egyes országok közötti kapcsolódási pontokat is különböző színekkel, jelekkel /Most jutott eszembe, ez lehetne a plakátterv alapja is kicsinyített formában, amennyiben a térkép jól sikerül/.

-          P. Bruegel képei is, melyek a flamand közmondásokat illusztrálják, színpadra vihetők olyan formában, hogy a diákok egy ? egy életképet jelenítenek meg. A többi diák, tanár feladata megfejteni, hogy melyik festmény került színpadra egy-egy rövid jelenet, életkép formájában. Ezek a jelenetek is színvonalas projektdokumentációként szolgálnak, éppen úgy, mint az interjúkból elkészített kisfilm.

-          Aesopus ?Tücsök és a hangya? című állatmeséje is feldolgozható a színpadon. A közmondás ?Aki nem dolgozik, ne is egyék!? ennek a műnek a gondolatkörébe tartozik. Az előadást követően egy vitát lehetne indítani arról, kinek van igaza, a tücsöknek vagy a hangyának. Ez a darab olyan gondolatokat is előtérbe helyez, mint pl. a befogadás, önzetlen segítségnyújtás, kirekesztés.

-          Az egyik közös találkozón lehetne egy vitát rendezni az alábbi címmel: ?Van-e még a szólásoknak illetve közmondásoknak igazságtartalma? Mennyiben? Kétségbe vonható-e az adott közmondás jelentéstartalma?? A szerepeket előre kiosztanánk, mint pl. egyetemi professzor, egyetemi hallgató, tanár, gimnazista, az utca embere stb. Mindegyik országból minden vitában résztvevő diák választ egy szerepet, ezt követően a találkozón alkotunk transnacionális csoportokat. Így minden nézőpontot két-két ember képviselne. Természetesen a résztvevőknek előre fel kell készülniük a szerepükre, hogy hatékony vita alakulhasson ki a témában. Frau Kurth diákjai, akik aktívan részt vállalnak a projektben, lehetnének a két moderátor, akik a vitát levezetnék, amelyről felvétel készülhet.

-          A reklámok szövege is egy olyan terület, amelyet érdemes tanulmányozni a projekt témájához kapcsolódóan. Minden résztvevő keres olyan reklámokat, ahol szólások, közmondások (akár egy-egy szójáték formájában) előfordulhatnak. Ezekhez a szójátékokhoz készíthetők ötletes fotók, amelyeket szintén egy könyv formájában ki lehet nyomtatni.

-          Melyek azok a szavak, tulajdonságok, amelyekkel asszociálva még manapság is gyakrabban eszünkbe jut egy-egy szólás, közmondás? Mint például a segítőkészség, tudás, szorgalom, munka, pénz stb. Ezek kutatása, összegyűjtése, összevetése is szerves részét képezheti a projektnek.

 

Budapest, 2013. 08. 24.

 

Készítette: Kleinhappelné Nagy Edit